Tutvustada keskkonnaalaste otsuste tegemise mehhanismi.
Viia läbi rollimäng
probleemi lahendamiseks.
Arendada otsuste tegemiseks
vajaminevaid rühmatööoskusi.
Vajalikud vahendid:
grafoprojektor,
grafoprojektori kiled ja markerid (4 tk)
Õpilasrühmadele
vajalikud vahendid:
I RÜHM: Linnaelanikud:
igale õpilasele probleemitutvustus, rollitutvustus ja lisamaterjal
eetikast;
II RÜHM: Ettevõtjad: igale õpilasele probleemitutvustus,
rollitutvustus ja lisamaterjal majandusest;
III RÜHM: Looduskaitsjad: igale õpilasele probleemitutvustus,
rollitutvustus ja lisamaterjal teadusest;
IV RÜHM: Linnavalitsus: igale õpilasele probleemitutvustus,
rollitutvustus ja lisamaterjal seadustest.
Igale õpilasele paber individuaalse otsuse tegemiseks ja rollirühma
otsuse kirjapanekuks.
Ekspertidest koosnevatele arutelurühmadele (I - IV) jagatakse kile ja
marker otsuse kirjapanemiseks.
Tunni käik:
1. Õpetaja tutvustab õpilastele
järgmist probleemi:
Probleemi tutvustus
Ühe väikelinna lähedal asuva järve
äärde soovitakse luua veemotokeskust. Keskus pakuks skuutrite e jetide laenutamise võimalusi ning lõbusõitude ja võistluste läbiviimist järvel. Veekogu on piisavalt suur, et sellel puhkemajandust arendada. Tänu ilusale ümbrusele on kohalikel linnaelanikel siin väljakujunenud omad suplus- ja kalastuskohad. Kuna inimtegevus järvel ja selle lähimas ümbruses on siiani olnud väheoluline, siis on siin säilinud praktiliselt puutumatu mitmekesine loodus. Nüüd on tekkinud küsimus, kas veemotokeskuse rajamine peaks teoks saama või mitte.
2. Õpetaja küsimused lastele
: Millised erinevate huvidega inimesed võiksid
olla seotud selle probleemiga? Millised probleemid võivad erinevate
inimeste vahel tekkida?
3. Järgnevalt
selgitab õpetaja lühidalt tunni eesmärki ja plaanitavat tegevuskava:
Tunni eesmärgiks on välja selgitada, milliseid otsuseid peaks tegema,
et ära hoida keskkonnakahjustuse tekkimise võimalus, nii et ei rikutaks
kellegi õigusi ja arvestataks kõigi soovidega. Tunni alguses
teeme iseseisvat tööd, teises pooles aga toimub rühmatöö
ja arutelu.
4. Õpetaja
palub õpilastel moodustada klassis 4 rühma: linnaelanikud, ettevõtjad,
looduskaitsjad ja linnavalitsus. On soovitav, et igas rühmas
oleks juhiomadustega õpilasi. Õpetaja jagab õpilastele
vastavalt rühmakuuluvusele fakte sisaldava probleemitutvustuse ja paberi
individuaalse otsuse tegemiseks.
Ül. 1-4 täitmiseks on aega 6 min.
5. Õpetaja
jagab individuaalse tööülesande: Palun kirjutage saadud paberile
oma nimi. Lugege läbi probleemitutvustus ja täitke järgmised
ülesanded:
1) Tooge punktide kaupa välja kõik probleemid, mis seostuvad
veemotokeskusega.
2) Pange mõne lausega kirja oma otsused, kuidas teie antud juhul
otsustaksite. Põhjendage lühidalt oma otsuseid.
Aega ülesannete täitmiseks on 6 min.
Kui aeg on läbi teatab õpetaja sellest ja palub ülesanne
lõpetada.
Ül. 5 täitmiseks on aega 6 min.
6. Vastavalt kuuluvusele
erinevatesse rühmadesse jagab õpetaja lastele lisamaterjalid.
Rühmadele: Teie esindate probleemi lahendamisel linnavalitsust,
looduskaitsjaid, ettevõtjaid, linnaelanike.
1) Palun valige endi hulgast liider, kes hakkab rühmatööd juhtima.
2) Tutvuge oma rühma rollikirjeldusega ja püüdke sellesse sisse
elada.
3) Palun lugege läbi teile jagatud lisamaterjal.
4) Rühmajuhi juhtimisel arutab rühm, kuidas peaks lahendama probleemi.
5) Rühma otsuse fikseerib iga rühma liige oma paberile ning lisab
juurde paari-kolme lauselise põhjenduse, mille rühm vastu võttis.
Ül. 6 täitmiseks on aega 8 min.
7. Rühmade liikmetest
moodustab õpetaja uued rühmad (4) , nii, et igasse uude arutelurühma
satuks võrdselt linnavalitsuse, looduskaitsjate, ettevõtjate ja
linnaelanike esindajaid.
Õpetaja jagab kõikidele rühmadele markerid ja kiled.
1) Rühmade ülesanne on vastu võtta ühine otsus, mida
tuleb ette võtta motokeskuse probleemi lahendamiseks.
2) Palun valige endi hulgast liider, kes hakkab rühmatööd juhtima
ja esitab pärast klassile teie rühma otsuse.
3) Rühmajuhi juhtimisel arutab rühm, kuidas peaks lahendama käsitletavat
probleemi.
4) Rühma kirjutaja fikseerib rühma otsuse arutelu lõpus kilele
ning lisab juurde paari-kolme lauselise põhjenduse.
Ül. 7 täitmiseks on aega 7 min.
8.
Järgnevalt toimub erinevate rühmade otsuste esitlemine. Iga rühma
esindajal on 3 minuti jooksul võimalus oma otsust tutvustada. Kuna
igas rühmas oli kõikide erinevate arvamuste esindajaid, peaksid
olema rühmade otsused sarnased. On see nii?
Klass jälgib, kas kõikide rühmade otsused on sarnased. Millised
eriarvamused on rühmade otsustes?
Ül. 8 täitmiseks on aega 13 min.
9. Kui kõik
otsused on esitletud teeb õpetaja laste otsustest kokkuvõtte:
Te nägite, et rühmade poolt vastu võetud otsused on üsna
sarnased. Võrrelge, kas esitatud otsused erinesid teie poolt rollirühmas
vastu võetud otsusest, mille paberile kirja panite.
Nagu te näete, selleks, et vastu võtta õiget otsust pidi
iga rühm arvestama kõikide rollirühmade poolt langetatud
erinevate otsustega. Ühises arutelus püüdsite te valida erinevate
otsuste hulgast välja õigeimad lahendused. Otsus, mille te sel
moel tegite on kompromissotsus, mis arvestab erinevate huvigruppide arvamustega.
10. Õpetaja
teeb tunni kokkuvõtte:
Igapäevaelus on keskkonnaalased probleemid keerukad seetõttu,
et nende lahendamisel tekib palju vastuolulisi arvamusi majandussfääri
ja keskkonnakaitsjate, inimeste eetiliste tõekspidamiste ja kehtivate
seaduste vahel. Et langetada otsuseid, mis sobiksid kõigi probleemiga
seotud huvigruppide soovide ja vajadustega, peab otsustamisel oskama erinevate
vaatenurkadega arvestada. Vaid nii on võimalik vastu võtta otsuseid,
mis ei kahjusta keskkonda aga arvestavad ka inimeste vajadustega.
Ül. 9-10 täitmiseks on aega 5 min.