Probleem: Kas
pooldada talvist teede soolatamist?
Teadmised
maanteede soolatamisest
Soolade kasutamine teede korrashoiul
Libedustõrje eesmärk
on sõidutee katte haardeteguri suurendamine
Libedustõrje jaguneb:
-
teekatte ennetav soolatamine, mida teostatakse1-6
tundi enne võimalikku libeduse teket
-
jäite või lume tõttu
libedaks muutunud teepinnale soolalahuse või soola puistamine
-
teepinna haardeteguri suurendamine puistematerjalide
puistamisega teele
-
lume- või jääkattega
teepinna haardeteguri suurendamine mehhaaniliste vahendite kasutamisega
teel
|
|
|
Miks just soolad?
Sellepärast, et sooladel lahustumisel
vees muutuvad vee sulamis- ja keemistemperatuur (soola lahus külmub
madalamal ja keeb kõrgemal temperatuuril kui puhas ehk mage vesi).
Puhas vesi tahkub null kraadi juures, kuid soolane vesi vajab selleks koguni
kuni miinus 20 kraadi sõltuvalt soola liigist. Seega talvel tänavatele
puistatud sool ei lase vett jääks muutuda ja tee ei muutu libedaks.
Sooladena kasutatakse naatriumkloriidi,
magneesiumkloriidi ja kaltsiumkloriidi.
|
|
Puistematerjalide valikust
20-25% soolalahus (NaCl)
on kõige sobivam õhukese jää või härmatise
korral ja ennetavaks libedusetõrjeks. Soolalahuse kasutamise peamisteks
eelisteks on operatiivsus ja soola vähene kulu ühekordsel
kasutamisel.
Kui katte temperatuur on alla -5 kraadi,
kasutatakse lahuse asemel niisutatud soola.
Keedusoola efektiivsus väheneb
oluliselt alla -7 kraadi. Keedusoola toimeefekti saab suurendada kaltsiumkloriidi
lahuse lisamisega.
|
|
|
Alla -18 kraadi võib
kasutada ainult puistematerjale.
Puistematerjalidena kasutatakse libedusetõrjel
liiva, sõelmeid, sõelutud või purustatud kruusa ja
killustikku. Puistematerjalidel on lubatud maksimaalne tera läbimõõt
8 mm. Külmumise vältimiseks ja terade paremaks püsimiseks
teel võib puistematerjali sisse segada soola.
Lumekattega teede töötlemisel
võrk-, jää- ja tappteradega kaasneb tee haardeteguri suurenemine
ja puistematerjalide parem püsimine teel.
|
|
Soolade
mõju taimestikule
Taimed võtavad mullast mineraalsooli
ja vett. Juurestiku rakud sisaldavad suhkruid ja teisi lahustunud toitaineid.
Lahustunud ainete sisaldus rakumahlas peab alati olema suurem kui mullaosakeste
vahel leiduvas vees, sest osmoosi tõttu liigub vesi ainult selles
suunas, kus lahustunud ainete kontsentratsioon on suurem, seega tavalisest
pinnasest juurestikku ja sealt taime kõikidesse rakkudesse. Muutes
aga pinnases oleva vee soolasisalduse liiga suureks, takistame lõpuks
täielikult vee liikumise puusse, nii et puu lihtsalt kuivab, ja seda
kiiremini, mida soojem ja kuivem on ilm.
Kui mullas on NaCl - 0,6%, lakkab taimedel
igasugune vee imamine mullast.
Kloriidioone on taimedele vaja osmootse
rõhu säilitamiseks, samuti suurendab ta rakkude veepidamisvõimet.
Kloor ei moodusta ühendeid orgaaniliste ainetega, liigub taimes väga
kiiresti. keskmine sisaldus taimedes on 0,12%. |
K+, Mg²+, Ca²+ on vajalikud
rakuorganellide töö reguleerimiseks, Mg²+ kuulub ka klorofülli
koostisse, seega on need katioonid taimedele vajalikud
Naatriumiioone taimed tõenäoliselt
ei vaja. Osmoosi teel jõuab Na+ siiski taimesse, keskmine sisaldus
on 0,02%. Na+ mõjutab taimeraku osmootset rõhku. |
|
Mulla mikroorganismid pole kohastunud
elama suure soolsusega pinnases. Bakterid ja teised mulla organismid hävivad.
Kuna viimased on olulised orgaanilise aine tekitajad, häirub mulla
teke. Mulla sõmeraline struktuur kaob, muld tiheneb, mulla vee-
ja õhusisaldus väheneb, mis oluliselt mõjutab mulla
viljakust. Viimase vähenemisega halvenevad ka taimede kasvutingimused. |
Tartlased mäletavad
hukkunud hobukastanite rida Vanemuise tänaval linnaliinide bussijaamas,
kuivanud pärnasid ja papleid Võru tänaval, vahtraid Riia
tänaval... Nende hukkumise peamine põhjus oli ülemäärane
kloriidioonide sisaldus pinnases ja lehtedes |
|
|
Kloori kahjustav mõju
ilmneb pärnalehtede välisilmes juba 0,6-0,7%-lise kontsentratsiooni
korral. Vähemtundlikud on jalakas, viirpuu ja kuldsõstar.
Teadlased on veendunud, et kloriidide
tarvitamine lumetõrjeks kahjustab tänavaäärset haljastust. |
Suurt soolsust taluvad mererandade taimekooslused.
Tee ääres aga rannataimed ei kasva, seetõttu sool kahjustab
neid. Suurenenud kloriidide sisaldus mullas põhjustab soolade kogunemist
taimedesse. Rohttaimed taluvad soolsust paremini kui puittaimed (eriti
tundlikud pärn ja hobukastan). Lehtedesse kogunevad soolad põhjustavad
klorofülli hävimist. Sooldunud pinnases ei liigu vesi enam mullast
taime juurtesse, vaid vastassuunas. |
|
Mõõtmisi on
tehtud Tallinnas Pärnu maanteel Järvel, kus liiklus ja soolatamine
on väga intensiivsed, kuid muru halba seisukorda ei ole märgatud.
Viimastel
aastatel on olukord palju paranenud, sest soolaga enam ei liialdata, lume-soola
segu koristatakse kiiresti ja ei teki kuhjatisi teede äärde |
|
Mida peaks teadma ja jälgima?
Suure tee lähedal ei tohiks kasvatada
puu-, juur- ja teravilja, sööta piimakarja, korjata seeni ja
marju. Raskmetallid, eriti plii, kogunevad mullas ja taimedes, jõudes
sealt toiduahelat pidi ka inimese toidulauale. |
|
Teeäärsete muldade naatriumi
ja kloori sisaldused mullaprofiili piires muutuvad sõltuvalt kaugusest
sõiduteest kui ka ajaliselt. Kevadel vahetult peale lume sulamist
on sõiduteedeäärsetel aladel selgesti eraldatav sõiduteelt
haljastusele sattunud liiv. Naatriumi ja klooriga rikastunud liiv satub
teeäärsele haljastule enamasti 1-2 m laiusele teeäärsele
ribale sõidukite liikumisel, tee äärde kuhjatud lumevallide
sulamisel kui ka kevadise sõiduteede puhastamisega. Peale kandunud
liivakiht on õhuke (kohati kuni 2 cm) ja ei ole lausaline, naatriumi
ja kloori sisaldused on aga suhteliselt suured. Soolatamise mõju
sõiduteest kaugenedes nõrgeneb, mida näitab ka naatriumi
ja kloori sisalduste vähenemine muldades.
1987. a. kevadel oli kloorisisaldus
|
20cm sügavusel |
30-40cm sügavusel |
2m kaugusel teest |
5mg/100g |
6mg/100g |
5m kaugusel teest |
3mg /100g |
2mg/100g |
10m kaugusel teest |
4mg/100g |
2mg/100g |
|
1987. a. sügisel oli kloorisisaldus
|
20cm sügavusel |
30-40cm sügavusel |
2m kaugusel teest |
3mg/100g |
3mg/100g |
5m kaugusel teest |
2mg/100g |
2mg/100g |
10m kaugusel teest |
2mg/100g |
2mg/100g |
|
Teeäärseid murusid kahjustavad
peamiselt nii sõidukite kui lumekoristusmasinate poolt pritsitud
kütus ja teehooldusvahendite poolt saastatud lume-liivasegu. Kahjustavalt
mõjuvad nii Na, Cl ja raskemetallide kõrged kontsentratsioonid
teeäärses mullas kui ka pealekandunud liiva hulk, mis võimaldavad
kasvada vaid kõige suurema soolataluvusega ning lahtist liiva taluvatel
liikidel nagu harilik orashein, hanijalg, linnurohi. Kahjustunud on peamiselt
1-2m laiune vöönd sõidutee ääres, kus on ka
muru katvus väiksem.
Eelmise uurimisperioodiga (1986-1987)
võrreldes on paljude magistraalteede äärde sõidutee
serva rajatud kivipiirded, mis vähendavad nii sõidukite pealesõidust
tingitud murude mehhaanilist kahjustamist kui ka pealesattuva saasteainerikka
soola-liivasegu hulka, mistõttu on paranenud ka murude teeäärsete
vööndite olukord.
|
|