Õpetaja konspekt tööks
klassis
Tunni teema: Hulkuvad koerad
Tunni eesmärgid:
Anda teadmisi sellest,
-
miks satuvad koerad hulkuma;
-
milliseid tagajärgi on koerte hulkumisel;
-
millised on võimalused koerte hulkumise ennetamiseks
ja hulkuvate koerte probleemi tagajärgede kõrvaldamiseks;
-
millised seadusandlikud meetmed on vastu võetud
koerte hulkumise vastu võitlemiseks;
-
millised rahalised võimalused on hulkuvate koerte
probleemi lahendamiseks;
-
milliseid eetilisi printsiipe peaks rakendama
hulkuvate koerte probleemi lahendamisel.
Tutvustada keskkonnaalaste otsuste tegemise
mehhanismi.
Viia läbi rollimäng hulkuvate koerte probleemi lahendamiseks.
Arendada otsuste tegemiseks vajaminevaid rühmatööoskusi.
Vajalikud vahendid:
grafoprojektor,
grafoprojektori kiled ja markerid (4 tk)
õpilasrühmadele vajalikud vahendid:
I RÜHM: Koertesõprade klubi: igale õpilasele probleemitutvustus, rollitutvustus ja
lisamaterjal teadusest.
II RÜHM: Kodanikukaitse selts: igale õpilasele probleemitutvustus, rollitutvustus ja
lisamaterjal seadustest.
III RÜHM: Loomade varjupaiga hoolekogu: igale õpilasele probleemitutvustus,
rollitutvustus ja lisamaterjal majandusest.
IV RÜHM: Loomakaitseselts: igale õpilasele probleemitutvustus, rollitutvustus ja
lisamaterjal eetikast.
Igale õpilasele paberileht individuaalse otsuse
tegemiseks ja rollirühma otsuse kirjapanekuks.
Ekspertidest koosnevatele arutelurühmadele (I - IV) jagatakse kile ja marker otsuse
vormistamiseks.
Tunni käik:
1. Õpetaja jutustab lastele järgmise loo:
Probleemi tutvustus
Viljandi suurimas koolis tungis suur musta värvi
dobermann enne tunni algust kahte klassiruumi ja hammustas mitut last.
Kohale kutsutud loomapüüdjad toimetasid koera
varjupaika, kus nimetatud loom osutus juba vanaks tuttavaks. “Oleme seda looma hulkumise
ja möödakäijate tülitamise pärast korduvalt varjupaika toonud,” rääkis varjupaiga
juhataja. “Et loomal on registreerimismärk, võtame kinnipüüdmisel kontakti
omanikuga, kes seejärel koera koju viib. Niisugused peremehed, kes looma hulkuma lasevad,
raiskavad niigi nappe majanduslikke ressursse, mida varjupaik saaks kulutada hätta
sattunud loomade aitamisele,” leidis varjupaiga töötaja.
Kooli lähedal asuvas eramus elav peremees väitis,
et koera sage hulkumine ei ole linnaelanikele ohtlik. Tegu olevat rahumeelse ja sõbraliku
loomaga, kes ründas koolilapsi vaid seetõttu, et need koera narrisid. Miks koer
koolimajja läks, ei osanud peremees põhjendada. “Loomale tuleb pakkuda võimalikult
palju vabadust,” väitis peremees, “ketis peetavad koerad muutuvad liiga kurjaks.”
Hammustada saanud lapsed toimetati traumapunkti, kus
neile tehti marutaudivastane süst ja saadeti kodusele ravile. Lapsevanemate arvates oleks
tulnud lapsi rünnanud koer kohe varjupaigas hukata, looma peremeest aga karistada.
Loomakaitseseltsi esindajate andmetel on loomade ja
inimeste vahelistes intsidentides sageli süüdi inimesed, kes ei tunne loomade
käitumist. Seda, et inimesi rünnanud loom tuleks hukata, ei pidanud seltsi esindajad
eetiliseks. “Loomal on samasugune õigus elule nagu meilgi,” arvas üks seltsi
liikmetest. “Koer ei ole ise süüdi, et teda on kurjaks kasvatatud. Põhjus on
hoolimatutes peremeestes. Kui selgub, et looma eest ei hoolitseta korralikult, võiks
loomakaitsjatel olla õigus sekkuda ja aidata loomale leida uut elupaika. Isegi
varjupaigas oleks sellise koera elu parem, kui julma peremehega elades,” oli tema
arvamus.
2. Loo lõpetuseks esitab õpetaja lastele küsimused:
Milliseid probleeme põhjustavad Teie arvates hulkuvad koerad? Millised erinevad
huvigrupid on seotud selle probleemiga?
3. Järgnevalt selgitab õpetaja lühidalt tunni
eesmärki ja plaanitavat tegevuskava: Tunni eesmärgiks on välja selgitada, milliseid
otsuseid peaks tegema, et lahendada hulkuvate koerte probleemi linnades. Tunni alguses
teeme iseseisvat tööd, teises pooles aga toimub rühmatöö ja arutelu.
4. Õpetaja palub õpilastel moodustada klassis 4
rühma: koeraomanike selts, turvalise kodulinna liikumise esindajad, loomade varjupaiga
esindajad ja loomakaitseseltsi esindajad. On soovitav, et igas rühmas oleks
juhiomadustega õpilasi. Õpetaja jagab õpilastele vastavalt rühmakuuluvusele fakte
sisaldava probleemitutvustuse ja paberi individuaalse otsuse tegemiseks.
Ül. 1-4 täitmiseks on aega 6 min.
5. Õpetaja jagab individuaalse tööülesande: Palun
kirjutage saadud paberile oma nimi. Lugege läbi probleemitutvustus ja täitke järgmised
ülesanded:
1) Tooge punktide kaupa välja kõik probleemid, mis seostuvad hulkuvate koertega.
2) Pange mõne lausega kirja oma otsused, kuidas hulkuvate koerte probleemi lahendada. Põhjendage
lühidalt oma otsuseid.
Aega ülesannete täitmiseks on 6 min.
Kui aeg on läbi teatab õpetaja sellest ja palub ülesanne lõpetada.
Ül. 5 täitmiseks on aega 6 min.
6. Vastavalt kuuluvusele erinevatesse
rühmadesse jagab õpetaja lastele lisamaterjalid.
Rühmadele: Teie esindate hulkuvate koerte probleemi lahendamisel loomakaitsjaid,
loomade varjupaiga hoolekogu liikmeid, koeraomanikke ja kodanikekaitse seltsi liikmeid.
1) Palun valige endi hulgast liider, kes hakkab rühmatööd juhtima.
2) Tutvuge oma rühma rollikirjeldusega ja püüdke sellesse sisse elada.
3) Palun lugege läbi teile jagatud lisamaterjal.
4) Rühmajuhi juhtimisel arutab rühm, kuidas peaks lahendama hulkuvate
koerte probleemi linnades.
5) Rühma otsuse fikseerib iga rühma liige oma paberile ning lisab
juurde paari-kolme lauselise põhjenduse, mille rühm vastu võttis.
Ül. 6 täitmiseks on aega 8 min.
7. Rühmade liikmetest moodustab õpetaja uued
rühmad (4) , nii, et igasse uude arutelurühma satuks võrdselt loomaomanike,
loomakaitsjate, loomade varjupaiga ja turvalise kodulinna liikumise esindajaid.
Õpetaja jagab kõikidele rühmadele markerid ja kiled.
1) Rühmade ülesanne on vastu võtta ühine otsus, mida tuleb ette võtta hulkuvate
koerte probleemi lahendamiseks.
2) Palun valige endi hulgast liider, kes hakkab rühmatööd juhtima ja esitab pärast
klassile Teie rühma otsuse.
3) Rühmajuhi juhtimisel arutab rühm, kuidas peaks lahendama hulkuvate koerte probleemi
linnades.
4) Rühma kirjutaja fikseerib rühma otsuse arutelu lõpus kilele ning lisab juurde
paari-kolme lauselise põhjenduse.
Ül. 7 täitmiseks on aega 7 min.
8. Õpetaja kutsub järgemööda kõik rühmad
esitlema oma otsuseid. Esitlemise järjekord on järgmine: Kodanikekaitse selts,
Koerakasvatajate klubi, Loomade varjupaiga hoolekogu, Loomakaitseselts. Iga rühma
esitleja tutvustab rühma otsuseid grafoprojektoril lühidalt 3 minuti jooksul.
Järgnevalt toimub erinevate rühmade otsuste esitlemine. Iga rühma esindajal on 3
minuti jooksul võimalus oma otsust tutvustada. Kuna igas rühmas oli kõikide erinevate
arvamuste esindajaid, peaksid olema rühmade otsused sarnased. On see nii?
Klass jälgib, kas kõikide rühmade otsused on sarnased. Millised eriarvamused on
rühmade otsustes?
Ül. 8 täitmiseks on aega 13 min.
9. Kui kõik otsused on esitletud teeb õpetaja
laste otsustest kokkuvõtte:
Te nägite, et rühmade poolt vastu võetud otsused on üsna sarnased. Võrrelge, kas
esitatud otsused erinesid teie poolt rollirühmas vastu võetud otsusest, mille paberile
kirja panite.
Nagu te näete, selleks, et vastu võtta õiget otsust pidi iga rühm arvestama kõikide
rollirühmade poolt langetatud erinevate otsustega. Ühises arutelus püüdsite te valida
erinevate otsuste hulgast välja õigeimad lahendused. Otsus, mille te sel moel tegite on
kompromissotsus, mis arvestab erinevate huvigruppide arvamustega.
10. Õpetaja teeb tunni kokkuvõtte:
Igapäevaelus on keskkonnaalased probleemid keerukad seetõttu, et nende lahendamisel
tekib palju vastuolulisi arvamusi majandussfääri ja keskkonnakaitsjate, inimeste
eetiliste tõekspidamiste ja kehtivate seaduste vahel. Et langetada otsuseid, mis sobiksid
kõigi probleemiga seotud huvigruppide soovide ja vajadustega, peab otsustamisel oskama
erinevate vaatenurkadega arvestada. Vaid nii on võimalik vastu võtta otsuseid, mis ei
kahjusta keskkonda aga arvestavad ka inimeste vajadustega.
Ül. 9-10 täitmiseks on aega 5 min.
|