Otsuste
tegemise oskuse arendamine rühmatöö meetodiga
Probleemide lahendamine ja otsuste tegemine
Nii riikliku õppekava üldosas kui ka loodusainete
õpetuslikes eesmärkides rõhutatakse vajadust arendada õpilaste probleemide lahendamise
ning otsuste langetamise oskusi.
Probleemide lahendamiseks on välja pakutud
järgmist mudelit (Eggen & Kauchak, 1999):
probleemi
määratlemine ja selle käsitlemine laiemas kontekstis;
lahendusstrateegia väljaarendamine;
valitud
strateegia rakendamine;
saadud
tulemustele hinnangu andmine.
Koolitunnis seostub probleemide lahendusoskuse
arendamine peamiselt eritüübiliste ülesannete lahendamisega ja praktiliste tööde
sooritamisega. Laboratoorsete tööde käigus omandavad õpilased teadusliku meetodi
rakendamise oskuse ainekesksete probleemide lahendamisel. Sellistel probleemidel on
enamasti üks lahendus. Üheselt lahenduvate probleemide näitel aga ei saa õppida
otsuste langetamise oskust – selleks peaks käsitletaval probleemil olema mitu
alternatiivlahendust, mille hulgast tuleb sobivaim välja valida.
Igapäevaelus ettetulevad probleemid ongi aga
enamasti mitmetahulised, sest nendega seonduvad erinevate huvigruppide tihti üksteisele
vastukäivad seisukohad. Sellise probleemi lahendamisel tuleb lisaks teaduslikele
seisukohtadele arvestada ka kehtiva seadusandlusega, majanduslike seaduspärasustega ning
eetika ja moraali seisukohtadega. Otsuse langetaja peab oskama leida probleemile erinevaid
lahendusvõimalusi ning pakkuma välja argumenteeritud ja kõik osapooli võimalikult
hästi rahuldava kompromisslahenduse.
Otsuste tegemise mudelis (Huitt, 1992) eristatakse
nelja etappi:
Sisestamisfaasis
määratletakse probleem ja analüüsitakse selle olemust.
Analüüsifaas
otsitakse alternatiivseid lahendusi, hinnatakse neid ja valitakse nende hulgast sobivaim.
Väljastamisfaasis planeeritakse, kuidas langetatud otsust ellu viia.
Ülevaatefaasis
hinnatakse täidesaadetud otsust ja vajadusel korrigeeritakse seda.
Keskkonnaalaste otsuste
langetamine
Otsuste tegemise mehhanismi õpetamiseks on üheks
sobivaks valdkonnaks looduskeskkond ja selle kaitse. Keskkonnaalased probleemid on
enamasti keerukad seetõttu, et nende lahendamisel tekib erinevate huvigruppide vahel
palju vastuolulisi arvamusi. Vastuvõetud otsus peab arvestama erinevate sotsiaalsete
gruppide vajadusi, kuid samal ajal ei tohi märkimisväärselt kahjustada looduskeskkonda.
Otsuste kvaliteet sõltub eelkõige otsustaja
informeeritusest ja hangitud teabe kasutusoskusest. Lisaks probleemi teaduslikule
lahendusvariandile peab arvestama kehtivate seaduste, majanduslike seaduspärasuste ning
eetika ja moraali valdkonnaga.
Keskkonnaalased otsused sõltuvad ajahetkest, millal
need vastu võetakse. Enamasti tuleb langetada mitmeid üksteisega omavahel seotud
otsuseid: ühe otsuse vastuvõtmine kitsendab järgmiste langetamise võimalusi. Sageli ei
leidu keskkonnaalastele probleemidele üht ja ainuõiget lahendust, vaid tuleb valida
alternatiivsete hulgast sobivaim.
Kuidas toimub otsusele
jõudmine?
Otsuste tegemist võib ühtlasi käsitleda kontrolli
saavutamisena mingi süsteemi üle, et selle kaudu jõuda soovitud olukorrani. Selleks
peab otsustaja omama võimalikult täpset ülevaadet süsteemist, mida ta tahab
kontrollida. Tal peab kujunema süsteemist mõttemudel, mille abil on võimalik selle
omadusi ja funktsioneerimist kirjeldada ning ennustada edaspidiseid muutusi. Mida
keerulisemat ja põhjalikumat mudelit probleemi lahendaja süsteemist omab, seda
kompetentsemaid otsuseid on ta võimeline vastu võtma. Enamasti takistavad sügavuti
mineva ülevaate kujunemist otsustaja teadmised ja vaimsed võimed, aga ka ajalimiit ning
seetõttu langetatakse otsuseid lihtsustatud mõttemudeli alusel.
Probleemi olemusest esmase visiooni loomise
järgselt hakkab otsustaja otsima alternatiivlahendusi, mis võiksid tema poolt loodud
mõttemudelit kõigutada. Need võivad lähtuda probleemiga seotud teiste huvigruppide
soovidest, mis võtavad arvesse teaduslikke seisukohti, kehtivat seadusandlust,
majanduslikke kalkulatsioone või eetika ja moraali reegleid. Lõpliku otsuse
langetamiseks antakse hinnang võimalikele lahendustele ning tehakse esialgses otsuses
vajalikke parandusi, kuni jõutakse kõiki tingimusi rahuldava kompromissotsuseni.
Kuidas aitab rühmatöö
otsuseid langetada?
Selleks, et luua probleemist adekvaatset
mõttemudelit, peab otsustaja arvesse võtma uut informatsiooni ja seostama seda oma
varasemate teadmistega. Mälu uuringute kohaselt on inimese töömälu piiratud
mahtuvusega ja seetõttu suudab otsustaja mõttemudeli loomisel korraga arvesse võtta
mitte enam kui 7-9 fakti või informatsiooni aspekti. Nii võib suur hulk informatsiooni,
mis otsust mõjutaks, jääda arvesse võtmata. Otsustajal on mõttemudeli
analüüsifaasis ka raske üheaegselt silmas pidada ja hinnata erinevate huvigruppide
vastuolulisi arvamusi. Kõige selle tulemusena on ainuisikuliselt kompetentsele otsusele
jõudmine raskendatud ja nõuab palju aega.
Otsuste tegemise oskuste kujundamisel on sobivaks
meetodiks rühmatöö, mis võimaldab suunata õpilasi probleemile lahendusi otsima
erinevatest seisukohtadest lähtuvalt. Enamasti lahutatakse probleem alaülesanneteks,
mida lahendavad erinevad õpilasrühmad. Oma eesmärgist lähtudes kasutab iga rühm
informatsiooni valikuliselt ja jõuab selle tulemusena neile sobivate otsusteni. Arutelu
käigus suudab rühm läbi töötada rohkem olulist informatsiooni ja genereerida enam
võimalikke lahendeid kui üksikotsustaja. See võimaldab lõpliku otsuse langetamisel
arvestada suurema arvu teguritega. Üheskoos töötades toimib sünergeetiline efekt,
osalejad on produktiivsemad ja loomingulisemad kui individuaalselt töötavad otsustajad.
Rühmade otsused võivad olla omavahel
vastuolulised. Et jõuda kompetentse lõppotsuseni peaksid rühmade esindajad järgnevalt
osalema ühisarutelul ja esindama seal rühma poolt vastuvõetud otsuseid. Just
diskussiooni tulemusena võivad sündida valuprobleemide lahendused ja kriisist väljumise
meetmed. Rühmatöö lõpptulemusena jõutakse kõiki rühmi rahuldava kompetentse
otsuseni (või alternatiivotsusteni), mis on ühtlasi probleemi ratsionaalseks
lahenduseks.
Kuidas rakendada rollimängu
meetodit?
Õppetöö organiseerimisel peab arvestama
klassikollektiivis valitsevaid rühmasuhteid. Rühmatöö edukus oleneb sellest, kuivõrd
õpetaja tajub klassis valitsevaid õpilaste omavahelisi suhteid ja üldist
psühhokliimat.
Rühmatöö rakendamisel peaks õpetaja silmas
pidama järgmisi põhimõtteid:
Iga klass koosneb
mitmest mitteformaalsest rühmast, mida seovad vastastikused vajadused,
ühtekuuluvustunne, sümpaatiad, huvid jms. Õpetaja peab rühmade organiseerimisel
arvestama õpilastevaheliste suhetega: kes on liidrirollis, kes juhitav ja kes on
tõrjutud. Paremaid tulemusi saavutatakse, kui rühm koostatakse nii, et selles on
esindatud kõigi staatuste ja erinevate võimetega õpilased.
Rühmatöös peetakse
grupi optimaalseks suuruseks kuni 7 õpilast. See tuleneb sotsiaalpsühholoogilistest
seaduspärasustest, mille kohaselt suuremates gruppides väheneb järsult osalejate
kommunikatsioonivalmidus ja kahaneb tagasihoidlike õpilaste arutlusest osavõtt.
Üheks suuremaks
probleemiks rühmatöömeetodite kasutamisel on kõigi õpilaste tööle rakendamine.
Ebaõnnestunult komplekteeritud rühmades kalduvad võimekamad õpilased kogu tööd ära
tegema. Rühmatööoskused arenevad siis, kui igal osalejal aidatakse näha tema
rühmasisest rolli.
Rühmatöö
efektiivsus suureneb, kui osalejad pannakse istuma ringi- või nelinurgakujuliselt, nii et
kõik rühma liikmed oleksid silmsides ja saaksid jälgida üksteise näoilmet.
Et rühmas toimuv arutelu õnnestuks, tuleb
rühmatöö korraldamisel silmas pidada järgmist:
Käsitletav probleem
tuleb väitluse alguses selgelt sõnastada. Diskussiooni käivitamiseks formuleerib
õpetaja teema, paneb paika arutelu piirid ja loob probleemiga seotud vastuolusid
rõhutades tingimused vaidluse arenguks.
Tõsisemate
probleemide diskuteerimisel soovitatakse jagada üldteema õpilasrühmadele esitatavateks
alateemadeks. 10-15-minutilise rühmades toimuva töö järel tutvustavad nende esindajad
tehtud järeldusi. Sellele järgneb juba kogu teemat haarav väitlus.
Arutelu algatamiseks
vajavad õpilased käsitletavast teemast lähtuvat eelhäälestatust. Selleks soovitatakse
rõhutada rühma liikmete ühtekuuluvustunnet või ühisprobleemi olemasolu.
Väitluse
hõlbustamiseks soovitatakse selle alguses läbi viia ajurünnak, mis loob igal osalejal
valmisoleku oma arvamuste väljaütlemiseks. Selleks õhutatakse õpilasi leidma esitatud
probleemile nii palju lahendusi, kui vähegi on võimalik. Ajurünnakut kasutatakse sageli
ideede ja lahenduste genereerimisel. Lisaks sellele on väidetud, et ajurünnakul on
probleemide lahendamisele eelsoojenduslik efekt: vastastikused sõnavahetused
diskussioonirühma liikmete vahel suurendavad nende tundlikkust käsitletavate probleemide
suhtes ning selle tulemusena tõuseb huvi vastava problemaatika vastu. Õpilased, kes
muidu suhtuvad probleemi ükskõikselt, ei suuda õpingukaaslaste entusiasmile vastu
seista ja haaratakse arutelusse kaasa.
Kasutatud kirjandus:
Eggen P., Kauchak D. (1999). Educational Psychology:
Windows on Classrooms - 4th ed. Merrill, Prentice Hall Upper Saddle River, New
Jersey Columbus, Ohio, 317.
Huitt. W. (1992). Problem Solving and Decision Making: Consideration
of Individual Differences Using the Myers-Briggs Type Indicator. Journal of Psychological
Type, 24, 33-44.
|