Õpetaja konspekt
tööks jututoas
Tunni
teema: Kas lubada järve äärde
veemotokeskuse rajamist?
Tunni eesmärgid:
Anda
teadmisi sellest,
-
kuidas kahjustavad veemootorsõidukid
veekogusid;
-
milliseid tagajärjed
sellel on;
-
millised on võimalused
kahjustuste vältimiseks;
-
millised on veekogude
kasutamist piiravad seadused ;
-
millised positiivsed küljed
on veemotokeskuse loomisel;
-
milliseid eetilisi ja
majanduslikke
printsiipe peab silmas pidama.
Tutvustada
keskkonnaalaste otsuste tegemise mehhanismi.
Viia
läbi rollimäng jäätmete probleemi lahendamiseks.
Arendada
otsuste tegemiseks vajaminevaid rühmatööoskusi.
I
RÜHM: Linnaelanikud:
igale õpilasele probleemitutvustus, rollitutvustus ja lisamaterjal
eetikast;
II RÜHM: Ettevõtjad: igale õpilasele probleemitutvustus,
rollitutvustus ja lisamaterjal majandusest;
III RÜHM: Looduskaitsjad: igale õpilasele probleemitutvustus,
rollitutvustus ja lisamaterjal teadusest;
IV RÜHM: Linnavalitsus: igale õpilasele probleemitutvustus,
rollitutvustus ja lisamaterjal seadustest.
Enne tegevuse algust paigutab tuutor tubadesse vajalike õppematerjalide lingid.
Linnaelanik |
Ettevõtja |
Looduskaitsja |
Linnavalitsus |
probleemitutvustus
rollitutvustus
lisamaterjal eetikast |
probleemitutvustus
rollitutvustus
lisamaterjal majandusest |
probleemitutvustus
rollitutvustus
lisamaterjal teadusest |
probleemitutvustus
rollitutvustus
lisamaterjal seadustest |
TEGEVUS ÕPILASTEGA
SISSEJUHATUS
JA ESIALGNE OTSUS
Avage CVW brauser.
Sisestage oma rolli kasutajanimi ja salasõna.
Linnaelanik |
Ettevõtja |
Looduskaitsja |
Linnavalitsus |
elanik1
elanik2
elanik3
jne. |
majandaja1
majandaja2
majandaja3
jne. |
kaitsja1
kaitsja2
kaitsja3
jne. |
ametnik1
ametnik2
ametnik3
jne. |
Kui olete jõudnud jututuppa, avage tubade kaart (Map) ja sisenege
oma rollituppa.
Tegevus rollirühmade tubades toimub tuutori (virtuaalse
õpetaja) juhtimisel rollirühma
juhiste alusel, kes jälgib erinevate rühmade tööd otsuse tegemisel
ja juhib arutelu. Selleks siseneb tuutor jututuppa mitme erineva kasutajanimega
ja viibib üheaegselt kõikides rollitubades, hoides korraga lahti mitut CVW
akent. On soovitav, et ainult tuutor kasutaks vestluse ajal suurtähti ja
teist värvi nime - see võimaldab tõmmata osalejate tähelepanu.
Avage toas olevatest dokumentidest probleemitutvustus
ja lugege see läbi.
Valige CVW ikoonide ribalt uue dokumendi loomise käsk (New) ja looge dokument
(Note), kuhu pange kirja oma esialgne otsus koos põhjendusega. Kui
vajutate CVW ikoonide ribal kohvrile (Carry), näete oma otsusedokumendi
sisu. Seda dokumenti kasutage arutelus teiste rühmaliikmetega.
OTSUSE VASTUVÕTMINE
ROLLIRÜHMAS
Avage toas olevatest dokumentidest rollitutvustus (linnavalitsus,
looduskaitsja, ettevõtja, linnaelanik) ja lugege see läbi.
Koos teiste rollirühma liikmetega
arutage, mida teevad teie rühma liikmed rollitutvustuse kohaselt.
Et töö rühmas laabuks valige rühma
juht, kes arutelu koordineerib.
Et tegevust aktiveerida esitab tuutor valikuliselt suunavaid küsimusi igale
rühmale:
Linnaelanik:
Millised probleemid võivad elanikel tekkida seoses veemotokeskusega?
Kuidas on võimalik tekkivaid ebamugavusi leevendada?
Millised oleks keskuse positiivsed küljed linnaelanike seisukohast?
Looduskaitsja:
Millised on peamised tekkivad probleemid keskuse loomisel?
Mida peaks jälgima, et loodus oleks kaitstud?
Kes peaks vastutama tekitatud kahjustuste eest?
Ettevõtja:
Milliseid eesmärke peavad silmas ettevõtjad?
Millised on keskuse positiivsed küljed kohalikele elanikele?
Kas tegevus on looduskahjustav?
Linnavalitsus:
Missugune on kohaliku omavalitsuse
kohustus seoses motokeskuse loomisega?
Milliseid seadusi peab keskuse loomisel järgima?
Millised oleks selle keskuse positiivsed küljed linna seisukohast?
Kes peaks jälgima seaduste täitmist?
Avage toas olevatest dokumentidest lisamaterjal (teadus,
seadused, majandus, eetika)
ja lugege see läbi.
Arutage koos rühma liikmetega, milline on rühma otsus, kuidas lahendada
veemotokeskuse rajamine. Kasutage arutelus endi poolt loodud
otsusedokumente ja lisamaterjalis olevat informatsiooni.
Kui soovite lisamaterjalist või otsusedokumendist
teha teistele arutelus osalejatele kiiret väljavõtet, märkige hiirega vastav
tekstilõik ja valige parema hiireklahviga käsk copy. Seejärel saate
kopeeritud tekstilõigu sisestada jututuppa, valides CVW ikooniribalt käsu
text
paste.
Rühma
juht paneb kirja rühma ühisotsuse otsusedokumendina. Selleks avab ta CVW
ikoonide ribalt uue dokumendi loomise käsu (New) ja loob dokumendi
(Note), kuhu paneb kirja arutelus tehtud otsuse ja otsuse põhjenduse.
Rühma juht tõstab dokumendi oma kohvrist
rühma tuppa, et kõik saaksid seda näha.
Rühma liikmed vaatavad valmis dokumendi
üle ja teevad vajadusel parandusi. Rühma juht peab veenduma, et kõik rühma
liikmed nõustuvad otsusedokumendiga.
Rühmade
liikmed teevad ühisest rolliotsusest koopia oma kohvrisse (Carry).
Seda kasutatakse arutelu ajal ekspertrühmas.
OTSUSE VASTUVÕTMINE EKSPERTIDE
RÜHMAS
Järgnevalt
toimub rühmade muutmine ja moodustuvad ekspertrühmad. Igas ekspertrühmas
on üks esindaja linnavalitsusest, looduskaitsjatest, linnaelanikest ja ettevõtjatest.
Et õpilased teaksid, millistes ekspertrühmades
nad on, peaks õpetaja/tuutor nad eelnevalt jagama rühmadesse ja teatama,
millise ekspertrühma töös nad osalevad.
Tegevus rühmas
toimub ekspertide
rühma tööks mõeldud tegevusjuhise alusel. Virtuaalne õpetaja jälgib
erinevate rühmade tööd ja sekkub vajadusel, et arutelu juhtida.
Ekspertide rühma liikmed valivad endi hulgast rühma juhi, kes arutelu koordineerib.
Ekspertide rühm tutvub järgemööda erinevate rolliotsustega. Need otsusedokumendid
võib kas paigutada ekspertrühma kõigile tutvumiseks või kopeerib iga rühma
liige oma dokumendi teksti jututoa vestlusruumi.
Toimub arutelu ja poolt- ning vastuargumentide
läbiarutamine. Võetakse vastu ühine otsus.
Rühma juht paneb arutelu lõpus kirja dokumendina (Note) rühma lõpliku
otsuse koos põhjendustega.
Rühma juht teeb lõplikust otsusest koopia oma kohvrisse ja paigutab selle
konverentsiruumi, kus kõik osalejad saavad sellega tutvuda.
KOKKUVÕTETE
TEGEMINE
Rühma liikmed kogunevad uuesti ühisesse ruumi ja vaatavad erinevate ekspertrühmade
loodud otsusedokumente. Järgneb vaba arutelu teemal, miks on otsused sarnased/erinevad.
Arutelu juhib virtuaalne õpetaja.
Järgneda võib aga ka osalejate järelduste tegemine klassis väljaspool virtuaalset
keskkonda, kasutades otsusedokumente.
|