Kas
pooldada talvist maanteede soolatamist?
Probleemitutvustus
Tartlased mäletavad hukkunud hobukastanite
rida Vanemuise tänaval linnaliinide bussijaamas, kuivanud papleid
ja pärnasid Võru tänaval, vahtraid Riia tänaval. Nende hukkumise peamine põhjus oli ülemäärane kloriidioonisisaldus
pinnases ja lehtedes. Olgugi, et kloriidioonide toksiline mõju taimedele
pole täielikult selge ja see võib erineda iga liigi ning isendi
puhul vastavalt ökoloogilistele tingimustele, ollakse veendunud: kloriidide
tarvitamine kahjustab tänavaäärset haljastust, eriti puid.
Teeäärseid murusid kahjustavad sõidukite ja lumekoristusmasinate
poolt pritsitud kütus ja teehooldusvahendite poolt saastatud soola-lumesegu.
Kahjustavalt mõjuvad nii Na ja Cl kõrgemad kontsentratsioonid
teeäärses mullas kui ka pealekandunud liiva hulk. Kahjustunud
on peamiselt 1 -2 m laiune vöönd sõidutee ääres.
Võrreldes kümne aasta taguste
uurimustulemuste andmetega on olukord paranenud, sest soolaga enam ei liialdata,
lume-soola segu koristatakse kiiresti ja oluline on ka kõrgemate
kõnnitee äärte rajamine, mis ei lase soolveel haljasalale
imbuda. |
Eesmärk
|
Miks
just soolad
|
Libedusetõrje
eesmärk on sõidutee katte haardeteguri suurendamine. Libedusetõrje
vähendab jäistel teedel liiklusõnnetuste hulka. Teede
suvehooldel kasutatakse kloriide tolmutõrjeks.
|
Soolade
lahustumisel vees muutub vee tahkumistemperatuur - soolalahus külmub
madalamal temperatuuril kui puhas ehk mage vesi. See meetod on Eesti kliimatingimustes
efektiivne.
|
Kahjulikud
mõjud
|
-
Soolade mõju taimestikule. Pinnases oleva
vee suur soolasisaldus takistab vee liikumist taime ja see kuivab. Teeäärsete
muldade naatriumi ja kloori sisaldus muutub sõltuvalt kaugusest
sõiduteest ja ajast ( kevadel on sõidutee äärsetel
aladel selgesti eraldatav sõiduteelt haljastusele sattunud liiv).
-
Teeäärses mullas elutsevatele mikroorganismidele
on liigne sool hukutav. Taimedesse kogunenud kloriidid liiguvad edasi taim-
ja loomtoidulistesse organismidesse.
-
Maanteede soolatamisega väheneb teede kasutusiga.
-
Soolatamine soodustab autode korrosiooni.
-
Teehoolde kuludest moodustavad kulud libedustõrjeks
ja soola-liiva seguga ja kloriididega ~ 50%
|
Alternatiivid
teede soolatamisele
|
-
Paigaldada teede alla küttesüsteemid.
-
Kasutada kõikidel transpordivahenditel
naelkumme, kettsüsteeme vms.
-
Ennetav libedusetõrje, st libedustõrjematerjalide
kasutamist enne teepinna temperatuuri langemist tahkumistemperatuurini.
Märksa vähem kulub soola ja see vähendab ka õnnetuste
toimumise tõenäosust. Teehaldajatel tuleb investeerida teeilmastiku
seiresüsteemidesse, termomõõdistuste põhjal koostatakse
teekaart, kust on näha erinevate teeosade temperatuuri suhtelist muutumist.
Termomõõdistuste populaarsuse kasv on olnud märkimisväärne.
Umbes 300 teehaldajat üle maailma kasutavad termomõõtmisi
väga erinevates talvetingimustes. 35 teehaldaja kogemused Inglismaalt,
Belgiast , USA-st, kelle hooldada on ca 40000 km teid, näitavad, et
libedusetõrje hulk on vähenenud keskmiselt 30% ja kulude kokkuhoid
valikulise hoolde tõttu on olnud 10 -25%.
|
|